Przejdź do głównej zawartości

#49 Jay Asher, Carolyn Mackler "Ty, ja i fejs"

Jest rok 1996, Emma dostaje od ojca, który mieszka z nową żoną, pierwszy komputer. Jej przyjaciel - Josh - mieszkający naprzeciwko, przynosi jej płytę, dzięki której Emma może korzystać z Internetu. Zagłębiając się w strony znajdujące się w zakładce "ulubione" znajduje link do tajemniczego portalu o nazwie Facebook. Główna bohaterka loguje się i widzi małe okienko ze zdjęciem. Po powiększeniu go wpada w przerażenie, ponieważ widzi siebie w 2001 roku. Sama nie wie, czemu ta strona pokazuje jej przyszłość, która będzie miała miejsce dopiero za 15 lat. 


Josh to nastolatek, który jest zakochany w swojej rówieśniczce, a jednocześnie sąsiadce. Niestety jednym małym gestem psuje wszystko w ich relacji. Wspólna tajemnica Facebook'a z powrotem zbliża Josh'a do Emmy. Bohater widzi w przeglądarce Emmy rzeczy, które bardzo go dziwią. Za 15 lat będzie żonaty z jedną z najpiękniejszych dziewczyn w szkole. Sam nie wie, jak to możliwe, bo Sydney nie wie nawet o jego istnieniu. Całkiem inaczej maluje się przyszłość Emmy, która przy każdym zalogowaniu widzi, że nie jest szczęśliwa z obecnym małżonkiem. Robi wszystko, aby zmienić przyszłość i być szczęśliwa za 15 lat. Czy zauważy, że jej przyszłość i szczęście czeka tuż za rogiem?


"Ty, ja i fejs" to kolejna z książek Jay'a Asher'a, którą miałam okazję przeczytać. Tym razem opowieść napisana jest w duecie z Carolyn Mackler. Szczerze powiedziawszy nie byłam w stanie rozróżnić, która część jest napisana przez którego z autorów. 
Lektura poruszyła bardzo oryginalny temat. Mamy okazję przeczytać i przypomnieć sobie, jak wyglądał świat przed "erą Facebook'a". Nieraz czytamy jak jedno z bohaterów używa discman'a i tym podobnych rzeczy, które już dawno odeszły w zapomnienie. 
Czytając tę książkę zaczęłam wyobrażać sobie co by było, gdybym po zalogowaniu się na "fejsa" zobaczyła swoją przyszłość. Byłby to na pewno duży szok. Jeszcze większy był on dla bohaterów książki, ponieważ oni nie wiedzieli jeszcze o tej popularnej społeczności. 


Rozdziały w książce podzielone są na dwa rodzaje, jedne pisane z perspektywy Emmy, a drugie z perspektywy Josh'a. Obydwa rodzaje rozdziałów prowadzone są przez narrację pierwszoosobową. Dzięki temu mamy okazję zobaczyć reakcję obojga głównych bohaterów na ich przyszłość. Niestety muszę przyznać, że bohaterowie są dość płytcy, a sama akcja nie ma żadnych momentów zwrotnych. Zakończenie książki jest dość przewidywane, a sama treść nie wnosi nic nowego w życie czytelnika. 
Po przeczytaniu "13 powodów" oraz "Światła" stwierdzam, że "Ty, ja i fejs" to najgorsza z pozycji Jay'a Asher'a, jednak dzięki temu, że jest ona krótka, czytało mi się ją w miarę dobrze i szybko. Książka może spodobać się współczesnej młodzieży, jednak dla starszych czytelników będzie dobra jedynie w postaci odstresowywacza. 



Dziękuję Domowi Wydawniczemu REBIS
za egzemplarz do recenzji

Komentarze

  1. To już zdecydowanie nie mój target wiekowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coraz częściej przekonuję się, że mój już też nie;)

      Usuń
  2. Chociaż nie jestem już nastolatką to może kiedyś się skuszę na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj ja też już dawno nie jestem, ale czasem się decyduję na książki młodzieżowe;)

      Usuń
  3. Nie ciągnie mnie do tej książki, chyba jestem na nią trochę za stara. xD
    Pozdrawiam!
    https://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam takie odczucie odnośnie swojej osoby:)

      Usuń
  4. Jako coś na odstresowanie chętnie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie było ciekawe opisanie świata przed Facebookiem, niewiele z nas już pamięta jak to było przed działaniem tego serwisu :P
    Buziaki, Book Pleasure

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, fajnie było poczytać o rzeczach zapomnianych już przez nas;)

      Usuń
  6. Myślę że dam szansę kiedyś tej książce :) Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Strasznie interesująca! zaciekawiłaś mnie swoją recenzją! Na pewno sięgnę po tą książkę!

    Zapraszam do mnie https://zycieksiazkamipisane.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Cię zaciekawiłam. Przeczytaj koniecznie! :)

      Usuń
  8. Bardzo dobra recenzja, na poziomie, bardzo dobrze napisana. Choć nie wiem czy książka mnie zaciekawi i przypadnie mi do gustu, to raczej zdecydowanie skuszę się na nią.
    Uwielbiam twój blog, ślicznie tutaj. Dodaję tego bloga do obserwowanych.

    Zapraszam do siebie: http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/02/slammed-colleen-hoover.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam tę książkę na czytniku ale im dłużej czekam z jej przeczytaniem i im więcej recenzji czytam to stwierdzam że chyba trzeba dać sobie spokój. Nie szalałam za "13 powodów" bo Hannah jest jedną z najgorszych postaci książkowych EVER więc chyba tym razem dam sobie na wstrzymanie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim wypadku faktycznie, szkoda Twojego czasu:) jest wiele lepszych książek;)

      Usuń
  10. Bardzo zaciekawiła mnie ta książka. Myślę jednak, że w najbliższym czasie jej nie przeczytam. Może kiedyś.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. 43 years old Structural Engineer Dolph Saphin, hailing from Maple Ridge enjoys watching movies like Blood River and Dance. Took a trip to Greater Accra and drives a Town & Country. przeczytac pelne informacje o

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

#29 Colleen Hoover "It Ends with Us"

Lily Bloom nie miała łatwego życia. Jako dziecko musiała patrzeć na to, jak jej ojciec znęcał się nad matką. Były to dość drastyczne sceny, takie jak ciągnięcie za włosy, rzucanie o ścianę czy kopanie leżącej na podłodze. Lily w swoim dorosłym życiu bardzo często ma te obrazy przed oczami. Kiedy jej ojciec umiera, Lily poniekąd czuje szczęście. Pomimo, że od dawna nie mieszka w rodzinnym mieście to wie, co ojciec robił matce, nawet kiedy córka przeprowadziła się do Bostonu. W dniu pogrzebu poznaje Ryle'a - tajemniczego, przystojnego mężczyznę. Czy jej życie zmieni się na lepsze? Czy wspomnienia o ojcu dręczącym matkę znikną wraz z nową miłością?  Dalszej części książki można się poniekąd domyślić. Ryle nie będzie tak cudownym mężczyzną, jak się Lily na początku wydawało. A ona sama nie wie, jak jej życie się potoczy.  Główna bohaterka w dzieciństwie wyciągnęła pomocną dłoń do kolegi ze szkoły. Atlas został odrzucony przez swojego ojczyma, przez co zamieszkał w opuszczony

#43 Jakub Ćwiek "Drobinki nieśmiertelności"

"Drobinki nieśmiertelności" to zbiór dwunastu opowiadań, które mają przybliżyć czytelnika do kultury Stanów Zjednoczonych. Każde z opowiadań jest inne, a ja przybliżę wam treść trzech, które najbardziej przypadły mi do gustu. "Przy samej ziemi" Jest to historia, która opowiada o mężczyźnie zajmującym się nielegalnym handlem papierosami. Brian kupował papierosy w Asheville, gdzie mieszkał, i jeździł do Nowego Jorku w "delegacje", podczas których sprzedawał towar po o wiele wyższej cenie. Niestety nie skończyło się to dla niego dobrze - został zamordowany. W tym opowiadaniu widzimy różnice, które występują między różnymi stanami USA. Możemy zauważyć również trudne relacje syna z ojcem. W pewnym momencie, czytając tę historię wczułam się bardzo w klimat Stanów. Był to moment, gdy autor opisywał pewną przydrożną knajpkę, w której znajdowały się automaty do gry oraz szafy grające. Te rzeczy kojarzą mi się tylko i wyłącznie z Ameryką Północną. "Dro

#15 Anthony Horowitz "Morderstwa w Somerset"

Susan jest szefem bestselleryki w wydawnictwie Cloverleaf Books. Od lat współpracuje z Alan'em Conway'em. Tym razem dostała do zredagowania kolejną część historii o Atticus'ie Pund'zie.  W 1955 r. w miasteczku Saxby-on-Avon dochodzi do brutalnego morderstwa. Umiera bogaty właściciel rezydencji Pye Hall - Sir Magnus. Biorąc pod uwagę wcześniejszą śmierć gosposi w tym samym miejscu, sprawa robi się coraz bardziej podejrzana. Prywatny detektyw - Atticus Pund - czuje, że mógłby rozwiązać zagadkę dwóch śmierci. Po przyjeździe do miasteczka zagłębia się w tajemnice mieszkańców. Gdy książka dobiega ku końcowi, a Atticus jest blisko ujawnienia mordercy powieść nagle się kończy... Susan nie może uwierzyć, że książka, którą redaguje nie posiada momentu kulminacyjnego. Postanawia rozwiązać tajemnicę, gdzie znajdują się ostatnie rozdziały. Niestety nie ma okazji dowiedzieć się tego od autora - Alan'a Conway'a - ponieważ Alan popełnia samobójstwo. Z biegiem