Przejdź do głównej zawartości

#40 Aleksandra Białczak "Lola"

Lola to dziewczyna, która po nieudanej próbie samobójczej trafia z ośrodka poprawczego do szpitala psychiatrycznego. Jest ona zbuntowaną nastolatką, która w ciągu swojego życia odsunęła się od wszystkich najbliższych jej osób. Sprawiała problemy rodzicom do tego stopnia, że umieścili ją w poprawczaku. Tam, pod opieką sióstr zakonnych toczyła swoje nieszczęśliwe życie, od czasu do czasu okaleczając swoje przedramiona. Pewnego dnia jedna z sióstr znalazła w pokoju Loli list pożegnalny, a w łazience wykrwawiającą się dziewczynę.


Właśnie ten incydent sprawił, że Lola znalazła się na obserwacji w szpitalu psychiatrycznym. Sama nastolatka nie jest tym załamana. W ośrodku poprawczym nie była lubiana przez rówieśników, a nawet można powiedzieć, że znęcali się nad nią psychicznie. W szpitalu zaczyna czuć, że żyje. Zawiera nowe znajomości z ludźmi, którzy mają podobne problemy do niej. Tworzy paczkę razem z dziewczyną, która cierpi na bulimię, oraz jej chłopakiem, który nie potrafi panować nad agresją. Lola jednak boi się odrzucenia i sama zrywa znajomości. Nie wyobraża sobie, że kolejni ludzie mieliby ją zranić, więc sama im to robi. Czy wyjdzie jej to na dobre? Jaki będzie finał obserwacji Loli w szpitalu psychiatrycznym? Czy wyleczy się ze swoich problemów?


"Lola" to książka pełna emocji. Nie raz mamy okazję przeczytać o tym, co dzieje się w głowie głównej bohaterki. Nie ukrywam, że czasem są to pełne psychicznego bólu myśli, które bardzo ciężko się czyta. Sama po lekturze czułam się przybita, ze względu na ilość negatywnych emocji w umyśle nastolatki.
Książka pokazuje, z jakimi problemami muszą radzić sobie ludzie w szpitalach psychiatrycznych. Każdy z bohaterów ma za sobą przeszłość, z którą sobie nie radził. Większość z nich przez to próbowało popełnić samobójstwo. Nie wszyscy są szczęśliwi, że zostali uratowani. Dlatego właśnie znajdują się w szpitalu psychiatrycznym, który próbuje zmienić ich stosunek do świata. Możemy przeczytać, jak bardzo męczą się w takim miejscu osoby chore na anoreksję, bulimię czy dwubiegunowość. Pozycja ta jest bardzo smutną lekturą, nie chodzi nawet o samo zakończenie tylko o tematykę, której podjęła się autorka. 
Główna bohaterka wzbudza w czytelniku wielkie współczucie. Jest to dziewczyna, która jest bardzo dojrzała, lecz jednocześnie zagubiona w otaczającym ją świecie. Cierpi na borderline, czyli rozchwianą emocjonalnie osobowość. Nie raz mamy okazję przekonać się, na czym ta choroba polega i powiem wam, że nie wygląda to różowo. Lola musi naprawdę bardzo cierpieć zmagając się z tym zaburzeniem.


Jeśli chodzi o treść książki to nie mam do niej żadnych zastrzeżeń. Natomiast ponarzekam troszkę o samym wydaniu książki. Niestety kartki są według mnie za mocno sklejone, przez co nie raz musiałam zaginać grzbiet, bo w innym przypadku czytanie było niewygodne. Ciągle zamykająca się książka może naprawdę irytować, a sama w pewnych momentach po prostu rezygnowałam z lektury. Potem, kiedy już zaginałam grzbiet i mogłam swobodnie otworzyć książkę, to czytanie szło mi szybciej i przyjemniej.
Sama okładka bardzo mi się spodobała. Jest minimalistyczna, ale idealnie oddaje treść książki.

"Lola" to książka, która, tak jak pisałam - wzbudza wielkie emocje - dlatego trzeba ją sobie dawkować, aby przy czytaniu jej nie złapać "doła". Jeśli jednak lubicie pozycje, które poruszają tematykę psychiki ludzkiej to mogę wam ją szczerze polecić! 

"Dziwnie się czuję. Stoję przytulona do dziewczyny, 
która jeszcze niedawno była gotowa zasnąć i nigdy się nie obudzić, 
otoczona przez osoby, które są za słabe, by normalnie żyć,
ale zbyt silne, by umrzeć."


Dziękuję wydawnictwu NovaeRes
za egzemplarz do recenzji

Komentarze

  1. To moze byc refleksyjna książka o problemach psychicznych człowieka. Być moze skusze sie na tą pozycje. Bardzo fajna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, mam nadzieję, że będziesz miał okazję ją przeczytać! :)

      Usuń
  2. Dopisuję tę książkę do swojej listy. Myślę, że może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię czytać tego rodzaju książki.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc mam nadzieję, że kiedyś po nią sięgniesz :)

      Usuń
  4. Bardzo dobra historia moim zadaniem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pełni się zgadzam - historia może zaciekawić :)

      Usuń
  5. Zaciekawiłaś mnie bardzo :D Fabuła brzmi rewelacyjnie i pasjonująco! Co prawda bardzo ciekawi mnie związek dziewczyny z bulimią, z chłopakiem, który ma problemy z agresją, tego typu związki zwykle są trudne. Mechanizm obronny głównej bohaterki wydaje się naturalny, aczkolwiek toksyczny. Brzmi ciekawie, być może po nią sięgnę :)

    Pozdrawiam serdecznie, cass z cozy universe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będziesz mieć ku temu okazję, bo książka jest bardzo ciekawa. To prawda - zachowanie Loli jest takie "życiowe" a związek jej przyjaciół przewrotny:)

      Usuń
  6. Staram się teraz wspierać polskich autorów, więc możliwe, że przeczytam tę książkę. Jednak została wydana przez wydawnictwo, które moim zdaniem nie wydaje zbytnio ciekawych pozycji, także nie wiem jak to będzie. W każdym razie recenzja bardzo zachęcająca :) Pozdrawiam serdecznie!
    https://recenzuje-od-ksiazki-strony.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio też coraz więcej czytam książek polskich autorów, a to wydawnictwo ma ich akurat bardzo wiele, więc czasem można znaleźć coś dla siebie ;) mam nadzieję, że kiedyś się do niej przekonasz, bo "Lola" jest książką wartą przeczytania :)

      Usuń
  7. 40 year old Administrative Assistant IV Nikolas Prawle, hailing from Dauphin enjoys watching movies like Aziz Ansari: Intimate Moments for a Sensual Evening and Astronomy. Took a trip to Belovezhskaya Pushcha / Bialowieza Forest and drives a Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione. znajdz tutaj

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

#29 Colleen Hoover "It Ends with Us"

Lily Bloom nie miała łatwego życia. Jako dziecko musiała patrzeć na to, jak jej ojciec znęcał się nad matką. Były to dość drastyczne sceny, takie jak ciągnięcie za włosy, rzucanie o ścianę czy kopanie leżącej na podłodze. Lily w swoim dorosłym życiu bardzo często ma te obrazy przed oczami. Kiedy jej ojciec umiera, Lily poniekąd czuje szczęście. Pomimo, że od dawna nie mieszka w rodzinnym mieście to wie, co ojciec robił matce, nawet kiedy córka przeprowadziła się do Bostonu. W dniu pogrzebu poznaje Ryle'a - tajemniczego, przystojnego mężczyznę. Czy jej życie zmieni się na lepsze? Czy wspomnienia o ojcu dręczącym matkę znikną wraz z nową miłością?  Dalszej części książki można się poniekąd domyślić. Ryle nie będzie tak cudownym mężczyzną, jak się Lily na początku wydawało. A ona sama nie wie, jak jej życie się potoczy.  Główna bohaterka w dzieciństwie wyciągnęła pomocną dłoń do kolegi ze szkoły. Atlas został odrzucony przez swojego ojczyma, przez co zamieszkał w opuszczony

#43 Jakub Ćwiek "Drobinki nieśmiertelności"

"Drobinki nieśmiertelności" to zbiór dwunastu opowiadań, które mają przybliżyć czytelnika do kultury Stanów Zjednoczonych. Każde z opowiadań jest inne, a ja przybliżę wam treść trzech, które najbardziej przypadły mi do gustu. "Przy samej ziemi" Jest to historia, która opowiada o mężczyźnie zajmującym się nielegalnym handlem papierosami. Brian kupował papierosy w Asheville, gdzie mieszkał, i jeździł do Nowego Jorku w "delegacje", podczas których sprzedawał towar po o wiele wyższej cenie. Niestety nie skończyło się to dla niego dobrze - został zamordowany. W tym opowiadaniu widzimy różnice, które występują między różnymi stanami USA. Możemy zauważyć również trudne relacje syna z ojcem. W pewnym momencie, czytając tę historię wczułam się bardzo w klimat Stanów. Był to moment, gdy autor opisywał pewną przydrożną knajpkę, w której znajdowały się automaty do gry oraz szafy grające. Te rzeczy kojarzą mi się tylko i wyłącznie z Ameryką Północną. "Dro

Moja nauka języka angielskiego z SuperMemo #1

Tydzień temu miałam okazję rozpocząć naukę języka angielskiego z kursami SuperMemo. Kursy, z których się uczę to: "No problem! Angielski (średni)" oraz "Extreme English. Angielski (podstawowy i średni)". Powiem szczerze, że mój poziom tego języka obniżył się w bardzo dużym stopniu od momentu, kiedy to w liceum zdawałam z niego maturę na poziomie rozszerzonym. Z racji, że jest to język, którym można porozumieć się w większości miejsc na świecie, a również w życiu codziennym mamy z nim styczność, postanowiłam poprawić jego poziom. Extreme English Jest to słownik, w którym słówka są pogrupowane według kategorii. Możemy nauczyć się wielu przydatnych słów, ponieważ podręcznik obejmuje poziom podstawowy oraz średnio zaawansowany. Do kursu dołączony był kod, którym możemy aktywować naukę w wersji multimedialnej. W tym przypadku zdziwiło mnie, że słówka w kursie multimedialnym nie pokrywają się z tymi w podręczniku, w związku z czym mamy szansę na nauczenie się w